Методичні розробки


Основи спадкового права. Авторське право

Мета: сформувати в учнів поняття «спадщина», конкретизація знань щодо спадкового та авторського права; розвивати навички аналізу та оцінки ситуацій; виховувати правову культуру учнів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: роздатковий матеріал (витяги з ЦК України, юридичні задачі); таблиця «Черги спадкування», аркуш з етапами методу «Прес».

Понятійний апарат: спадщина, спадкування, спадкоємці, заповіт, авторське право.

Основні методи роботи: робота в групах, індивідуальна робота.

ХІД УРОКУ

I. Організаційна частина уроку.
Учитель поділяє учнів класу на групи по 5-6 осіб. Кожна група отримує роздатковий матеріал. Вчитель наголошує, що троє учнів (учні-асистенти) напередодні уроку отримали випереджальне завдання і будуть допомагати йому у викладенні нового матеріалу.

II. Мотивації навчальної діяльності учнів.
Учитель оголошує тему, мету та завдання уроку. Він акцентує увагу учнів на тому, що в кінці уроку вони повинні будуть відповісти на питання:
Які особливості спадкування можна виділити?

III. Основна частина уроку.
1. Поняття „спадщини”.
Учитель – до класу. Давайте повторимо:
Яке право ми вивчаємо? Які відносини регулює цивільне право? З яких книг складається чинний ЦК України? Що таке цивільна правоздатність і цивільна дієздатність особи? Охарактеризуйте основні види цивільної дієздатності фізичної особи. Що таке правочин? Назвіть основні види правочинів. Назвіть види цивільно-правової відповідальності.

Вчитель. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати шосту книгу ЦК України – Спадкове право.
Спадщина існує майже стільки, скільки існує цивілізація, оскільки переважній більшості людей властиве бажання хоч трохи поліпшити життя нащадка після своєї смерті.

Питання до класу: Що включає поняття спадщина?
«Мозковий штурм»
На дошці записуються всі пропоновані учнями варіанти відповідей. Учитель робить висновок, що спадщина – це права та обов’язки, які залишилися після смерті фізичної особи.
Учень-асистент висвітлює поняття спадщина.

2. Спадкування за заповітом.
Учитель. Нормами цивільного права встановлюються дві підстави спадкування за законом і за заповітом. Зараз розглянемо, як же відбувається спадкування за заповітом.
Доповідь учня-асистента.
На закріплення цього питання можна запропонувати учням розглянути завдання. В яких випадках заповіт буде визнано дійсним?

1)         Заповіт виголошено у присутності 3 свідків, у тому числі депутата райради.
2)         Заповіт завірено нотаріусом.
3)         Заповіт завірено капітаном морського судна під час плавання.
4)         Заповіт завірено сусідами.
5)         Заповіт завірено головним лікарем санаторію.
6)         Заповіт завірено директором заводу та начальником ЖЕКу.

3. Спадкування за законом.
Учитель. Згідно з чинним законодавством кожен повністю дієздатний громадянин може особисто розпорядитися своїм майном на випадок смерті. Але якщо заповіту немає, тоді відбувається спадкування за законом.
Спадкування за законом відбувається у житті частіше, ніж за заповітом. Як ви вважаєте чому? Аргументуйте свою думку, застосовуючи метод ПРЕС.
На дошці вивішується аркуш, на якому зазначені чотири етапи методу ПРЕС:
·            Я вважаю, що…
·            Тому, що…
·            Наприклад…
·            Тому…

Далі учень-асистент, використовуючи таблицю, розповідає, які особи мають право на спадщину за законом.
З метою закріплення цього питання можна запропонувати учням таке завдання. Хто належить до спадкоємців за законом та якої саме черги? Батько, хрещений батько, сестра, сусідка, баба, тітка і т.д.

4. Авторське право.
Учитель. Авторське право – це сукупність майнових та особистих немайнових прав щодо творів літератури, науки, мистецтва.
Авторське право виникає з моменту створення твору. Твір можна використовувати лише за згодою автора.
Майнові права інтелектуальної власності на твір діють протягом 70 років з 1 січня року, наступного за роком смерті автора чи співавтора твору.
Запитання до учнів. Наведіть приклад з життя, пов’язаний з авторським правом особи. Чи поширюється авторське право на неповнолітніх?

Робота в малих групах.
Учитель пропонує учням розв’язати юридичні задачі, скориставшись витягами з Цивільного Кодексу України. Один з учасників групи презентує роботу групи. Учитель аналізує їхні відповіді, зазначає типові помилки, у разі необхідності пропонує правильне рішення.

Індивідуальна робота з тестовими завданнями.
Учитель роздає кожному учневі один з варіантів тестів. Протягом відведеного їм часу учні дають відповіді на завдання. В кінці уроку вчитель оцінює їх і виставляє оцінки.

IV. Закріплення нового матеріалу.
Обговорення питання: Які особливості спадкування можна виділити?
Після обговорення в опорних конспектах учні записують особливості спадкування:
1)         Спадкування здійснюється за законом і за заповітом.
2)         Обов’язково охороняються права неповнолітніх дітей, утриманців спадкодавця, непрацездатних.

V. Підсумки уроку.
Учитель робить підсумки уроку, виставляє оцінки учням.

VI. Домашнє завдання.
1.         Опрацювати матеріал підручника.

2.         Скласти дві задачі з даної теми. 




Живий ланцюжок

1.    Два види цивільно-правових відносин: _______________________________________________________
2.    Елементами цивільно-правових відносин є _______________________________________________________
3.    Учасниками цивільно-правових відносин можуть виступати _______________________________________________________
4.    Змістом цивільно-правових відносин є _______________________________________________________
5.    Частини, на які поділяється Цивільний Кодекс України _______________________________________________________
6.    Здатність особи мати цивільні права та обов’язки називається _______________________________________________________
7.    Здатність особи своїми діями набувати права та створювати для себе юридичні обов’язки називається _______________________________________________________
8.    Цивільна дієздатність залежно від віку та психічного стану може бути _______________________________________________________
9.    Частковою дієздатністю володіють особи, які досягли _______________________________________________________
10. Неповну цивільну дієздатність мають особи у віці _______________________________________________________
11.  Повну цивільну дієздатність мають особи, які досягли _______________________________________________________
12. Обмежити цивільну дієздатність фізичної особи може лише _______________________________________________________
13.  Дія, в результаті якої особа набуває цивільні права та обов’язки, змінює або припиняє їх, називається _______________________________________________________
14. Правочини бувають
_______________________________________________________

Задача № 1
Згідно із заповітом, все  своє майно на загальну суму 36 тис. грн.. померлий заповідає релігійній громаді. При цьому у чоловіка залишилася дружина, яка працює, малолітня (12років) дочка, мати-інвалід та батько (віком 56 років). Чи буде справедливим з точки зору моралі виконати повною мірою цей заповіт?

Задача № 2
Після смерті громадянина П. в нього залишилося майно на 10 000 грн. Про своє бажання отримати це майно заявили 12-річна дочка, 82-річна мати і два брати померлого (відповідно 30 та 60 років). Прийміть рішення в цій ситуації.


Задача № 3
Після смерті самотньої жінки заповіту щодо її власного будинку та майна на суму 16 000 грн. не було виявлено. Родичів у неї також не було. Постало питання про подальшу долю майна жінки. Як ви вирішите цю ситуацію?


Задача № 4
Громадянин С. залишив заповіт, яким розпорядився все належне йому майно
(на суму 24 000 грн.) передати музею, присвяченому його діду. У нього залишився син (21 рік, водій) та дочка (14 років, учениця). До вас як до юридичного консультанта звернулася дружина померлого (їй 45 років, працює на залізниці) і його мати (66 років). Дайте обґрунтовану відповідь щодо можливості отримання спадщини.


Задача № 5
У померлої громадянки К. залишилися мати й чоловік. Крім того, громадянка мала двох братів та сестру. Мати, чоловік і сестра відмовилися від спадщини. У сестри виник сумнів, чи буде прийнята їх відмова і якою в цьому випадку буде частка спадщини. Дайте відповідь.


Задача № 6
К. проживав разом із дружиною та двома синами. Молодший неодружений, старший син одружений і мав двох синів. Після смерті К. не залишив заповіту. Як буде розподілене майно, якщо старший син помер за рік до смерті батька?

Задача № 7
Все своє майно К. заповідав дочці. Після смерті К. на його майно претендує невістка покійного (дружина сина, який помер на чотири роки раніше за батька), в якої на утриманні неповнолітній син – онук К. На цій підставі вона вимагає визнання заповіту недійсним. Ваше рішення?

ВАРІАНТ 1
1.Укажіть положення, які відповідають закону.
Згідно з чинним законодавством, спадкоємство здійснюється ___ :
а) за заявою;
б) за заповітом;
в) за обіцянкою;
г) за лінією спорідненості;
д) згідно із законом.
2. Спадкоємцем може бути ___ :
а) тільки юридична особа;
б) тільки фізична особа;
в) тільки держава;
г) усі учасники цивільних правовідносин.
3. Хто має право на заповіт?
а) будь-яка особа;
б) будь-яка фізична особа;
в) будь-яка юридична особа;
г) фізична особа з повною цивільною дієздатністю;
д) фізичні особи з частковою та неповною відповідальністю.
4. Від чийого імені може бути складений заповіт?
а) батька;
б) матері;
в) свого імені;
г) бабусі;
д) дідуся;
е) родичів;
ж) сусідів.
5. Хто має право на обов’язкову частину в спадку?
а) усі діти спадкодавця;
б) неповнолітні діти спадкодавця;
в) повнолітні непрацездатні діти спадкодавця;
г) утриманці спадкодавця;
д) овдовілий чоловік спадкодавця;
е) батьки (усиновники) спадкодавця;
ж) нотаріус, що засвідчує  заповіт;
з) непрацездатний овдовілий чоловік спадкодавця.
6. В якому із наведених випадків має місце спадкоємство згідно із законом.
а) якщо будь-хто з родичів не згоден із заповітом;
б) якщо заповіт відсутній;
в) якщо відсутні спадкоємці згідно із заповітом.
7. Вставте необхідні положення.
Зазвичай для ухвалення спадку встановлюється термін в а) __ , який починається з б) __.
а) (1) 1 місяць, (2) 6 місяців, (3) 1 рік;
б) (1) моменту відкриття спадку, (2) моменту оголошення заповіту, (3) моменту подачі заяви про вступ у спадок.

ВАРІАНТ 2
1.     Спадкодавцем може бути ___ :
а) юридична особа;
б) фізична особа;
в) юридичні та фізичні особи;
2. Вставте необхідні положення та терміни.
Заповіт складається в а) __ формі, із вказівкою б) __ його складання, повинен бути підписаний в) __ та засвідчений г) __ .
а) (1) довільній, (2) усній, (3) письмовій;
б) (1) місця, (2) обставин, (3) умов, (4) дати;
в) (1) свідками, (2) власноручно заповідачем, (3) сусідами;
г) (1) міським головою, (2) нотаріусом, (3) суддею.
3. Яким чином може бути здійснено право на заповіт?
а) через адвоката;
б) особисто;
в) через дітей;
г) через дільничного міліціонера.
4. Коли заповідач має право змінити написаний ним заповіт?
а) через 1 рік;
б) через 1 місяць;
в) через 1 день;
г) у будь-який час.
5. Обов’язкова частка у спадку, якою володіють особи, указані у ст. 1241 ГК України, складає __ частину частки, яка належала б кожному з них у спадкоємстві згідно із законом.
а) 1/3;
б) 1/2;
в)  2/3;
г) 4/5.
6. Від чого залежить розмір частини у спадку при спадкоємстві згідно із законом?
а) залежить від віку вступаючого у спадок;
б) залежить від місця проживання особи, що вступає у спадок;
в) залежить від майнового становища особи, що вступає у спадок ;
г) частка всіх спадкоємців за законом рівна;
д) залежить від ступеня спорідненості осіб, що вступають у спадок, щодо спадкодавця.
7. Якими правами володіє спадкоємець?
а) прийняти спадок;
б) прийняти спадок за умови, якщо успадкує згідно із заповітом;
в) прийняти спадок частково;
г) не приймати спадок;
д) не приймати на себе борги спадкодавця, якщо він їх успадкує за заповітом.





Конспект уроку з правознавства 10 клас.
Тема:Кримінальна відповідальність.


Мета: ознайомити учнів із злочинами та видами покарань неповнолітніх; порівняти їх з відповідальністю повнолітніх; дати можливість перевірити свої знання з правознавства; розвивати навички правової поведінки; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, виробляти навички ведення дискусії.
Обладнання: вирази про право та закон, статті кримінального кодексу, презентація «Кримінальна відповідальність неповнолітніх».
Тип уроку:вивчення нової теми.
Хід уроку
I. Організаційний момент уроку
II. Актуалізація опорних знань
Вступне слово вчителя
1. Обговорення з учнями народних приказок.
· Умієш брати – умій і віддавати.
· Злочинців – за грати ! спокійно будеш спати.
· Винного двома батогами не б’ють.
2. Правовий словник.
Завдання: з’єднати термін та його визначення.
3. Правова абетка (фронтальне опитування).
Презентація «Статистика кримінальних злочинів в Україні»
III. Вивчення нового матеріалу.
Учитель ще раз оголошує тему уроку і акцентує увагу учнів на понятті «кримінальна відповідальність».
Кримінальна відповідальність – це вид юридичної відповідальності, який полягає у застосуванні судом від імені держави щодо особи, яка скоїла злочин, державного примусу у формі покарання.
(термін – на дошку)
ü Робота з підручником.
Працюючи з підручником с.285(п.3 §), визначте, що таке покарання та які ознаки має покарання.
(орієнтована відповідь на дошку)
Покарання є заходом примусу, що застосовується від імені держави за вироком суду до особи, визнаної винною у вчиненні злочину, і полягає в передбаченому законом обмеженні прав і свобод засудженого.
Ознаки покарання
1. захід державного примусу;
2. негативна оцінка з боку держави поведінки правопорушника;
3. має індивідуальний характер;
4. застосовується лише судом від імені держави;
5. є відплатою за вчинений злочин.
ü Вправа «Мозковий штурм».
Пригадайте відомі вам з кінофільмів, книг, ЗМІ, тощо види покарань. Запропонуйте, які ще покарання ви вважаєте за доцільне використовувати.
ü Групова робота з текстом підручника с.286-288 та з використанням правових документів(ст.ККУ)
Учні складають таблицюВид покарання Межі можливого покарання для повнолітніх Особливості покарань щодо неповнолітніх Основні (О)
чи Додаткові (Д)
Штаф
Громадські роботи
Виправні роботи
Позбавлення права обіймати певні посади
Обмеження волі
Конфіскація майна
Арешт
Позбавлення волі
Довічне позбавлення волі

 Вправа «Пресс». Чи можуть обставини, на вашу думку, обтяжувати чи пом’якшувати. Назвіть обставини, що пом’якшують чи обтяжують відповідальність.
Дивимось на дошку, характеризуємо.
Ст. 66 ККУ
1. При призначенні покарання обставинами, які його пом'якшують, визнаються:
1) з'явлення із зізнанням, щире каяття або активне сприяння розкриттю злочину;
2) добровільне відшкодування завданого збитку або усунення заподіяної шкоди;
2-1) надання медичної або іншої допомоги потерпілому безпосередньо після вчинення злочину;
3) вчинення злочину неповнолітнім;
4) вчинення злочину жінкою в стані вагітності;
5) вчинення злочину внаслідок збігу тяжких особистих, сімейних чи інших обставин;
6) вчинення злочину під впливом погрози, примусу або через матеріальну, службову чи іншу залежність;
7) вчинення злочину під впливом сильного душевного хвилювання, викликаного неправомірними або аморальними діями потерпілого;
8) вчинення злочину з перевищенням меж крайньої необхідності;
9) виконання спеціального завдання з попередження чи розкриття злочинної діяльності організованої групи чи злочинної організації, поєднане з вчиненням злочину у випадках, передбачених цим Кодексом.
2. При призначенні покарання суд може визнати такими, що його пом'якшують, і інші обставини, не зазначені в частині першій цієї статті.
3. Якщо будь-яка з обставин, що пом'якшує покарання, передбачена в статті Особливої частини цього Кодексу як ознака злочину, що впливає на його кваліфікацію, суд не може ще раз враховувати її при призначенні покарання як таку, що його пом'якшує.
{ Стаття 66 із змінами, внесеними згідно із Законом N 270-VI від 15.04.2008 }
Ст. 67 ККУ
1. При призначенні покарання обставинами, які його обтяжують, визнаються:
1) вчинення злочину особою повторно та рецидив злочинів;
2) вчинення злочину групою осіб за попередньою змовою (частина друга або третя статті 28);
3) вчинення злочину на ґрунті расової, національної чи релігійної ворожнечі або розбрату;
4) вчинення злочину у зв'язку з виконанням потерпілим службового або громадського обов'язку;
5) тяжкі наслідки, завдані злочином;
6) вчинення злочину щодо малолітнього, особи похилого віку або особи, що перебуває в безпорадному стані;
7) вчинення злочину щодо жінки, яка завідомо для винного перебувала у стані вагітності;
8) вчинення злочину щодо особи, яка перебуває в матеріальній, службовій чи іншій залежності від винного;
9) вчинення злочину з використанням малолітнього або особи, що страждає психічним захворюванням чи недоумством;
10) вчинення злочину з особливою жорстокістю;
11) вчинення злочину з використанням умов воєнного або надзвичайного стану, інших надзвичайних подій;
12) вчинення злочину загальнонебезпечним способом;
13) вчинення злочину особою, що перебуває у стані алкогольного сп'яніння або у стані, викликаному вживанням наркотичних або інших одурманюючих засобів.
2. Суд має право, залежно від характеру вчиненого злочину, не визнати будь-яку із зазначених у частині першій цієї статті обставин, за винятком обставин, зазначених у пунктах 2, 6, 7, 9, 10, 12 такою, що обтяжує покарання, навівши мотиви свого рішення у вироку.
3. При призначенні покарання суд не може визнати такими, що його обтяжують, обставини, не зазначені в частині першій цієї статті.
4. Якщо будь-яка з обставин, що обтяжує покарання, передбачена в статті Особливої частини цього Кодексу як ознака злочину, що впливає на його кваліфікацію, суд не може ще раз враховувати її при призначенні покарання як таку, що його обтяжує.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1) Розв’язування юридичних ситуацій (робота в групах).
2) Інтерактивна бесіда.
· Якою, на вашу думку, є мета покарання?
· Чи може покарання мати на меті приниження честі і гідності злочинця?
V. Домашнє завдання.
1) Опрацювати §23
2) Подумайте над питанням:
а) Якби я був президентом чи депутатом, щоб я запропонував зробити для зменшення злочинності в Україні?
б) Чи потрібно повернути в Україну смертну кару.


Немає коментарів:

Дописати коментар